Dog er der tale om en lidt andet krise, end den de fleste andre danskere befinder sig midt i. For A-kasserne handler det hverken om IT-factory eller finanskrise, men om danskernes pludselige skift fra solidaritet og fagbevægelse, til pris, value for money og nye, mere moderne buzzwords. A-kasserne mister medlemmer som aldrig før, og fyringer ser nu ud til at være sidste udvej, for mange af de danske A-kasser. En revolution i branchen står for døren, og de næste år vil være præget af større konkurrence, lavere priser og bedre vilkår for dig, brugeren og medlemmet af A-kassen.

Det er ikke noget nyt, det der med medlemstallet. De sidste 9 år har faktisk været værre end nogensinde før for den danske fagbevægelse, og især A-kasserne har store problemer, med at få det hele til at hænge sammen. I de sidste år, forbrugsfesten, har arbejdsmarkedet været domineret af tryghed, ressourcemangel og højere uddannelse end før i tiden. Det lyder godt for mange, men for A-kasserne er det den rene katastrofe. Den trygge finansielle er erhvervsmæssige situation, har gjort det til noget lig umuligt for de danske A-kasser, at få nye medlemmer. Hvor det før var noget helt naturligt at forsikre sig imod arbejdsløshed, og for et lavt beløb at kunne sikre sig et økonomisk sikkerhedsnet, vælger mange især unge nu at droppe A-kassen og bruge pengene på noget andet.

Og det kan mærkes hos A-kasserne. I takt med medlemmernes flugt og flere pensioneringer end nogensinde før, begynder rådgivningsmedarbejdere og andet servicepersonale nu at have næsten intet arbejde. I en moderne virksomhed vil dette naturligvis resultere i nedskæringer, som helt sikkert også vil ramme A-kasserne, men lige netop A-kasserne har et helt særligt solidarisk forhold til det at fyre medarbejdere. Det strider imod deres grundprincipper, og fyrede A-kassemedarbejdere står tit uden nogen regulær indtægt efter fyring, fordi de af gode grunde ikke selv kan være meldt ind i hverken A-kasse eller fagforening.

De danske A-kasser er i rivende udvikling, og en spået finansiel krise, og et endegyldigt boligkrak i løbet af de næste år, vil helt sikkert få A-kasserne til at trykke ballerne sammen og gøre alt hvad de overhovedet kan, for at differentiere sig fra, og konkurrere imod de andre på markedet. Det vil i en sådan situation være muligt at kapre en hel del nye medlemmer til A-kasserne, medlemmer som har tradition for at blive hængende i hele deres erhvervsaktive periode, så snart de er meldt ind i en arbejdsløshedsforsikring. Derfor vil der også komme øget fokus på at hverve helt nye, unge erhvervsaktive, en generation der ellers kan prale af at være den mest medieorienterede nogensinde. Det bliver derfor ikke en let sag for A-kasserne, at sælge solidaritet og fællesskab, til en i høj grad individualistisk og selvstændig generation. Vi forventer at internettet og andre nye medier vil komme meget mere i spil, end de er i dag, og at A-kasserne vil gøre alt hvad de kan for at skille sig ud fra mængden. Der vil derfor højest sandsynligt komme flere branchebestemte og “skæve” A-kasser, så folk har mulighed for at vælge A-kasse på basis af andre kriterier end pris og ekstraydelser, som ellers er vigtige handlingsparametre for de danske A-kasser i dagens Danmark.

Faktisk vil denne trussel om tvangsfyringer presse den danske A-kassebranche ud i den konkurrence, den har mangles i mange år. Det vil gavne både A-kasserne, arbejdsmarkedet og medlemmerne, en win-win situation. For A-kasserne vil det betyde en større mulighed for at skille sig ud og kapre flere medlemmer, for arbejdsmarkedet vil en øget aktiveringsindsats fra A-kasserne betyde flere målrettede og velskrevne jobansøgninger og for dig, medlemmet vil det betyde lavere priser, større frihed, flere gratis ekstraydelser og en masse andre nyttige værktøjer, især hvis du engang skulle miste dit job