HK-A lancerer i næste måned nyt digitalt, webbaseret magasin, som skal indeholde billeder, tekst, lyd og video om både A-kasser og fagbevægelser, samt interviews og artikler, vedrørende forskellige dele af HK. Magasinet er et tiltrængt friskt pust til HK’s ellers næsten støvede image.

HK-A vælger som den første A-kasse i Danmark at gå nettets vej for at gøre deres brugere mere tilfredse og oplyste. Samtidig sikrer de sig en ordentlig spandfuld ‘reputation-management’ (skadesbegrænsning), ved at gøre deres A-kasse til noget ungt i stedet for deres traditionelle blå, konservative look. Projektet ser umiddelbart ganske ambitiøst ud, og det forventes at blive en stor succes.

Det hele startede i år 2008, hvor HK-A efter støt nedgang i medlemstal, besluttede sig for at gøre noget for deres brugere. De kunne have valgt at forbedre deres service, de kunne have valgt at sænke deres priser, men i stedet valgte de at spørge brugerne – medlemmerne, hvad de ville have. Med over 250 000 medlemmer fordelt på mange forskellige aldre, faggrupper og køn, kom der rigtigt mange forskellige svar. Der kom også massevis af ideer, nogle bedre end andre. Den bedste var et HK magasin, og det er lige netop hvad HK-A har lavet.

Blandt de største ønsker var også at få mere kommunikation ud på internettet, få mere rådgivning for pengene og håndgribelige eksempler på hvad forskellige mennesker bruger deres A-kasse til. Alle de ting har HK-A prøvet at samle i deres magasin, hvilket ifølge eksperter slet ikke er en dårlig ide. HK-A’s største problem har længe været deres image som værende en gammelmands-a-kasse, hvilket et tiltag som webmagasinet helt sikkert kan hjælpe med at opløse.

Læs om medlemsflugt fra fagforeningerne.

Direktør i HK-A Bo Gatzwiller fortæller at selve oplysningerne og informationen er lovpligtig, men måden den bliver kommunikeret på er op til A-kassen selv. Det har derfor været et af de eneste parametre HK-A har kunnet bruge, hvilket altså nu har resulteret i en meget moderne kommunikationsform. Webmagasinet er baseret på ‘flash’, en teknologi der muliggør flot design og overskuelighed, kombineret med let integration, ikke bare af tekst og billeder, men også lyd og video. Med webmagasinet prøver HK-A også at gøre deres kommunikation mere nede på jorden og er godt pakket ind i humor og frisprog.

Et af medlemmernes store ønsker var øget dialog med fagforeningen. Det problem har HK-A også kommet til livs, ved at øge muligheden for debat og kommentarer i webmagasinet. Det er nemlig både muligt at kommentere og diskutere, samt dele artikler og information på E-mail eller ‘dele’ artiklen på Facebook eller et af de mange andre ’sociale netværk’.

Det første nummer af HK NYT går i luften den 22. oktober 2009, og flere ting tyder på at mange medlemmer venter spændt. Blandt andet har HK modtaget flere aktive opfordringer fra medlemmer om at udgive magasinet før den oprindelige premiere. Magasinet kan ses online på HK’s hjemmeside, men kommer også som mail til HK’s medlemmer. Der udkommer et HK NYT i den sidste uge af hver måned.